ponnyygalen

Alla inlägg under mars 2012

Av Elina anderssson - 31 mars 2012 18:38

Idag har jag haft riktigt tråkigt. Dagen börjad med att jag blev väkt av pappa sen satt jag vid datan för mamma hade redan fixat hästarna och åkt till jobbet. Sen åkte pappa och hämtade en sak och jag satt hemma ensam och bloggade. Sen åt ajg frukost och sen ut till Ally och träna på bomar. Jag tränar ofta på bomar för att hon är så klumpig och att träna på bomar gör hästen smidig. Sen in igen och kolla på tv och sitta vid datan. Sen kom pappa hem och började med att grilla, så när mamma kom hem åt vi. Kollade på ''lär dig hoppa'' sen. Rikitg bra film som jag rekomenderar starkt. Mamma och mina bröder är ute med hundarna och jag och pappa sitter och kollar på tv.

Ikväll är jag Ally´s, jag ska vara med henne hella kvällen och försöka få bort det mesta av hennes vinterpäls. Ses imorgon.

Av Elina anderssson - 31 mars 2012 12:36

''jag vet inte om jag ska ha kvar bloggen''


Glöm det jag skrev dena bloggen var min första blogg och dena ska jag kämpa med. Jag vet inte vad som händer på min och Vickys blogg http://varalivmedponnyer.devote.se. Hellt plötsligt är det bara jag som bloggar. Jag vet inte omvi ska ta en paus från den bloggen, ska prata med Vicky. Men jag ville bara säga att denna bloggen klommer vara kvar. Hejdå   

Av Elina anderssson - 31 mars 2012 12:23

Jag hade tänkt börja med att skriva lite olika saker om hästens beteende. Kommentera gärna om vad ni tycker om texterna. Jag kommer läga upp en text varje vecka. Denna veckan handlar det om MOTIVATION.


Bakom varje handling  ligger i allmänhet flera motiv, drivkrafter. Det kallas motivation. Det är alltså motivation som avgör om och hur vi ska göra. Även hos hästarna är motivation viktigt. När det gäller t.ex inlärning av trick bör vi lära oss att rätt utnuttja hästens motivation. Vid träning behöver man inte  belöna varje gång hästen gör det önskade beteendet för att få bra resultat. Att låta hästen sträva efter belöningn är också motivation. Ge hästen ändast när den har ansträngt sig och gjort sitt bästa. 

Av Elina anderssson - 31 mars 2012 10:06

Hej, här sitter en trött Elina och skriver till er. Idag ska jag rida ut en runda i det fina vädret, på tven sa dom att det skulle bli dåligt väder och kanske lite snö men det är det inte och det är jag glad för. Såklart kommer det fler inlägg senare idag, ses.

Justin biebers nya låt, like it. Vad tycker du ?

Av Elina anderssson - 30 mars 2012 16:52

Hej, jag orkar inte med att blogga på dena bloggen för ingen kommenterar och det är max 5 besökare per dag. Om ni vill att jag ska ha kvar bloggen och blogga så får ni kommentera och faktiskt läsa bloggen. Om det inte blir fler besökare och kommentarer så lägs bloggen ner.

Av Elina anderssson - 28 mars 2012 16:43

Hej, jag börjar med att säga förlåt för att jag inte skrev igår men jag hade inte tillgång till internet. Men igår fick jag kaninungar, 4 stycken jättesöta. Så jag red inte igår. Idag hade vi svenska prov, vi gjorde provet i grupper så det var inte alls svårt. Idag ska jag rida ut en liten runda och sen ska jag och pappa åka och hämta origenteringspris. Hejdå.

Av Elina anderssson - 26 mars 2012 19:34

Har varit ute och ridit Ally för ett tag sen. Blev hoppning idag barbacka, jag var lite rädd först för jag trodde hon skulle dra iväg. Men tvärt om jag hade kontroll på henne hella tiden och vi hoppade ett sluthinder på 60 cm. Jätteglad är jag nu. Imorogn har vi svenska prov så det blir plugg ikväll. Men ska göra en smoothi nu och ta ett bad sen ta in och fodra hästarna och sen sova. Hejdå.

Av Elina anderssson - 25 mars 2012 18:26

Hej, idag red jag en lååång runda. Hon var lugn i början mesen när vi snart var hemma hade jag svårt för att hålla henne i skritt. Men annars var hon snäll. Idag åkte vi till affären och köpte en ny borste och en krubba och massor med annat. När vi kom hem så släppte vi in hästarna i en annan hage med massor med fint gräs.

Ovido - Quiz & Flashcards